Här är min nya blogg!
Bloggen som ska visa hur jag som pedagog tänker och analyserar utifrån olika aspekter. Den är ett hjälpmedel för mig för jag tvingas ta ställning och tycka och tänka om det vi kommer att göra och har gjort på högskolan under hela terminen och föregående terminer.
- Drama
- Bild
- Textil
- Musik
- Matematik
- Metod och teoretiska/analytiska begrepp
- Didaktiskt material
- Språk
De kursmål som ska beröras är:
redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och
estetiska lärprocesser
förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin
språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga
kommunikativa svårigheter
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är
utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på
barns lärande
tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande
yrkesrollen
skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt
Harvardsystemet
kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma
Dessa är de stora delar som kommer att belysas i min blogg. Utöver detta kommer jag skriva om min VFU samt om studiebesök i form av museibesök.
Jag hoppas på att kunna bli tryggare i min teoretiska/kreativa pedagogiska roll denna termin. Jag vill kunna komma ut i verksamheten, alltid ha ett ess i skjortärmen, med bra idéer om didaktiska material och samtidigt kunna se till barnen, är det meningsfullt, roligt och av deras intresse?
Ett stort syfte med terminen är att hela utbildningen nu ska knytas ihop. Allt vi lärt oss, all den litteratur och de teorier vi haft och lärt oss ska nu kunna kopplas ihop, samtidigt som vi själva ska ta ställningen till den.
Jag ser fram emot att bli en mer kreativ och påhittig pedagog!
Dags att börja resan med att knyta ihop säcken
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar