tisdag 20 januari 2015

Första inlägget

Här är min nya blogg!
Bloggen som ska visa hur jag som pedagog tänker och analyserar utifrån olika aspekter. Den är ett hjälpmedel för mig för jag tvingas ta ställning och tycka och tänka om det vi kommer att göra och har gjort på högskolan under hela terminen och föregående terminer.

- Drama
- Bild
- Textil
- Musik
- Matematik
- Metod och teoretiska/analytiska begrepp
- Didaktiskt material
- Språk

De kursmål som ska beröras är:
 redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
 förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
 redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
 redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter
 självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
 utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
 tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
 kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
 skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
 kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma

Dessa är de stora delar som kommer att belysas i min blogg. Utöver detta kommer jag skriva om min VFU samt om studiebesök i form av museibesök.
Jag hoppas på att kunna bli tryggare i min teoretiska/kreativa pedagogiska roll denna termin. Jag vill kunna komma ut i verksamheten, alltid ha ett ess i skjortärmen, med bra idéer om didaktiska material och samtidigt kunna se till barnen, är det meningsfullt, roligt och av deras intresse?
Ett stort syfte med terminen är att hela utbildningen nu ska knytas ihop. Allt vi lärt oss, all den litteratur och de teorier vi haft och lärt oss ska nu kunna kopplas ihop, samtidigt som vi själva ska ta ställningen till den.

Jag ser fram emot att bli en mer kreativ och påhittig pedagog!

Dags att börja resan med att knyta ihop säcken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar