söndag 12 april 2015

Kartläggningsanalys

Vi har haft föreläsning om kartläggningsanalys och i detta fall kartlägga barn språkutveckling vi TRAS. Genom att utvärdera och dokumentera ska individens självkänsla stärkas. Har barnen inflytande och är de med och planerar? Hur vet vi att kvalitén uppehålls i förskolan? 

Materialet är till för att hjälpa oss pedagoger att observera, dokumentera vad barn lär sig, kan och hur de lär sig. På ett sätt känns detta som att vi bedömer barnen. Men ska man bedöma barn? Vi vill inte att det blir så att barnen blir betygsatta eller på annat sätt bedömda. Men då kan vi istället försöka ha förhållningssättet "Har vi gjort rätt saker för barnen eller behövs det mer av något?". 
Det är viktigt att tänka på att inte utvärdera inte prestationer i förhållande till Läroplan för förskolan. Det är viktigt att tänka på att vi ska dokumentera barns utveckling och lärande för att kunna utvärdera verksamheten!
Det är ju så att förskolechef och lärare har ansvar för att följa upp och utvärdera verksamheten systematiskt och vi se alltid till barns bästa.

Tras
Tidig registrering av språkutveckling
Ett observations material som fokuserar på kommunikation ut en vid synvinkel. Det handlar om samspel, språkförståelse, ordförråd och uttal.
Syftet med tras är att inspirera pedagoger att utveckla förskoleverksamhet där det behövs mest.
Genom TRAS uppmärksammar pedagoger inte bara barns språkproduktion utan även förmågan att uppfatta och förstå språket. På ett systematiskt sätt observerar pedagogerna alla barn ur samma perspektiv.

Man börjar när barnen är två år. Med fördel delas barnen upp i arbetslagen och har så kallade ansvars barn. Detta görs en gång om året och man har samma papper för varje barn i tre år.
Pedagoger tittar på "vad är våran grupp bra på och mindre bra på?". 
Tex. Flera stycken är dåliga på samspel, vad kan det beror på? Är många dåliga på uttal? Vad kan vi göra åt det? Är något barn sen med en viss utveckling kan det uppmärksammas via TRAS-modellen.
Visar kartläggnings analysen att flera av barnen är sämre på till exempel ett visst uttal så jobbar man med hela barngruppen på detta.



Litteratur lista

Föreläsning Kartläggningsanalys, Ann-Katrin Svensson, Campus Varberg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar