Mina tankar om att använda ull och textil i verksamheten
Jag ser positivt på att använda textil som redskap i förskoleverksamheten och
ser många möjligheter med det. Jag ser inte att det används så mycket ute i
verksamheten. Min syn på textil har ändrats något sedan kursstart.
Variationerna av att jobba med textil är oändlig. Genom att trycka på tyg,
bokstäver och siffror, kan vi få in språk och matematik. Språket får vi också
in när vi benämner alla redskap och verktyg samt att vi diskuterar hela tiden
med barnen om vad det är vi gör. Enligt mig är diskussion otroligt viktigt i
förskolan. Det är till stor del diskussioner som bidrar till lärande.
Det finns svårigheter, som att använda silk screen (se nedan min förklaring), det är
inte lätt första gången men övning ger färdighet. Att få pröva, göra fel och
göra om tycker jag är viktigt. Att få prova olika metoder och göra om och göra om och göra om. Bara känslan av att använda tyg som ”papper”
istället för att måla på papper. Barnen kanske har kuddöverdrag eller någon
gammal t-shirt hemma de kan trycka på. Tryck med handen, en mall eller stämpel, beroende på ålder och intresse.
Blanda färger och olika typer av färger. Där kom jag in på möjligheter igen.
Jag ser i princip bara möjligheter. Kanske barnen vill trycka egna gardiner
till förskolan.
Som Björkdahl Ordell m.fl (s.5) beskriver kan textilarbeten
anpassas efter barns ålder väldigt enkelt och också då få in det i ett anpassat
tema i verksamheten. Vi kan enkelt jämföra olika kulturer med hjälp av tyger,
hur ser de ut och hur används textiler i andra länder och varför? De beskriver
också en del av de som jag nämnt ovan samt nedan, färger, textil som inredning,
återbruk samt språk och matematik. Barnen uppmuntras att diskutera och tänka
över vad aktiviteten de gjort vilket kan belysa att vi alla lär os saker fast
på olika vis och med olika fokus (s.11).
Tillverka av ull – Göra ormar
• Vilka utmaningar
innebär det att använda ull?
Först kan vi diskutera vart ullen kommer ifrån, finns det kläder
gjorda av materialet?
Material kännedom och kemi – Vad är det som gör att ullen binder ihop sig? Att få till en orm, tova en orm, använda en ståltråd så att man kan böja ormen. Barnen lär sig samtidigt nya ord och begrepp. Björkdahl Ordell m.fl (s.17) beskriver att det är något speciellt med att få skapa med sina händer, och det håller jag med om. Att kunna få göra någonting själv som man kan känna sig nöjd över. Få titta på det och få visa upp det för föräldrarna är viktigt för barn. Samtidigt tror jag att föräldrar tycker det är kul att få se ett hantverk, som tova ull faktiskt är. Att tova skapar skaparlust och upptäckarglädje beskriver Björkdahl Ordell m.fl (s.17).
Att följa upp är viktigt (Björkdahl Ordell m.fl s.23). Barnen får visa det de gjort, berätta om det, samtala om vad som vart svårt och lätt. Barnet och dess figur får vara i fokus.
Material kännedom och kemi – Vad är det som gör att ullen binder ihop sig? Att få till en orm, tova en orm, använda en ståltråd så att man kan böja ormen. Barnen lär sig samtidigt nya ord och begrepp. Björkdahl Ordell m.fl (s.17) beskriver att det är något speciellt med att få skapa med sina händer, och det håller jag med om. Att kunna få göra någonting själv som man kan känna sig nöjd över. Få titta på det och få visa upp det för föräldrarna är viktigt för barn. Samtidigt tror jag att föräldrar tycker det är kul att få se ett hantverk, som tova ull faktiskt är. Att tova skapar skaparlust och upptäckarglädje beskriver Björkdahl Ordell m.fl (s.17).
Att följa upp är viktigt (Björkdahl Ordell m.fl s.23). Barnen får visa det de gjort, berätta om det, samtala om vad som vart svårt och lätt. Barnet och dess figur får vara i fokus.
• Vilka svårigheter
ser du?
Jag ser svårigheter i att använda den speciella (vassa) nålen med hullingar man
använder när man tovar. Den är vass och jag själv stack mig på den tre gånger.
Men jag vet att de äldsta barnen kan klara av det. Man behöver inte använda
nålen för att få ihop en boll eller orm, man kan ”krama” ihop den istället.
Det tar tid att jobba med ull. Planera in att det tar mycket tid och dela upp i steg för att baren inte ska hinna tröttna.
• Vilka material och
återanvända saker skulle man kunna använda, både för att spara pengar, men
kanske främst för att återbruka och spara på miljön.
Gå till tygaffärer, kolla om dem har spill. Gå till en lokal
gårdsbutik/gård/slakteri. De kan sälja ull billigare. Köp ofärgad ull, färga
den själv. Köp på second hand. Skicka ut information till föräldrar, kanske de
har kontakter inom ”ull-branschen”.


Silk Screen
Här är exempel på Silk screeing som jag har gjort. Det går ut på att man lägger hela ramen på ett stycke tyg och sedan läggar man färg i ena kortsidan. Därefter tar man spateln som jag håller på bilden till höger och trycker ut färgen över hela formen. Jag tyckte detta var svårt. Det var svårt att få färgen jämn och få ett bra resultat. Det var roligt att få testa på detta och kan se att det går att utöva i barngrupp, just för att kunna prata om hur man tryckte förr i tiden.Vi provade andra tryck metoder som jag nämnde tidigare i inlägget.
Att klippa ut en mall i papper och sedan rolla över med färger är något jag tycker är jätte roligt. Trycken kan bli så olika, färgkombinationerna, blandningarna och mönstren. Det här ser jag kan bli en superrolig aktivitet i barngrupp! Som jag skrev tidigare så är det ju så roligt att få göra och att få göra om. Det här kan vi också göra i alla åldrar.
![]() |
Kursmål som berör ämnet:
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar