På bilden ovan ligger det material som vi använde oss av. Trumman - Ett bra verktyg som enkelt kan användas för att hålla takten i låtar. Eller puls som jag nu lärt mig att det heter. Det är också ett instrument som enkelt skickas runt i en samling och som barnen kan slå på för att lära sig hålla takten till musiken.
"Nu ska vi spela på trumman och vi spelar medan vi sjunger såhär;
Goddag, Goddag hur mår du idag, vi hoppas att du mår bra"
Och så skickas trumman runt till var och en av barnen!
Bra inlednings-låt inför en samling. Jag tycker det är bra med "samlings-låtar" där barnen är delaktiga, varje barn blir sett och barnen blir varse om att nu börjar samlingen.
De färgglada sjalarna längst bort i bilden ovanför är så härliga! De kan användas på så många sätt och vi tränar så mycket när de används så som motorik, rumsuppfattning, kroppsuppfattning, färger, samarbete, turtagning och rytmik! Till exempel kan vi fånga dem på olika kroppsdelar, dansa med dem på olika sätt, följa varandras rörelser med mera.
Förutom att använda redskap när vi jobbar med musik kan vi dansa till musik på många olika sätt, hålla rytmen genom att vi klappar händerna, leka lekar där vi sjunger och leka lekar där vi lyssnar till olika ljud. Jag väljer att inte gå in på att skriva om de specifika lekarna, då kan jag sitta och skriva flera sidor!
Det blåa stora tyget är ett hav och fungerar ungefär som "fallskärmen" som man använder inom rytmik. Båten ska färdas över havet med hjälp av de vågor vi skapar genom att stå runt tyget och röra det upp och ner.
I andra workshopen fick vi alla i uppgift att komma med en lek som man kan använda i barngrupp. Vi fick då också öva på att kunna förmedla en ny lek till en barngrupp. Hur vi kan göra för att lära barnen en ny låt eller lek. Det var riktigt lärofyllt och roligt! Här påpekar Karin(1) att vi ska komma ihåg att det får lov att bli fel. Det är bara till att börja om från början och försöka igen. Något jag måste försöka ta till mig. Självklart vill man bli helt grym på det här, fånga barnen, ha en grym stund tillsammans och lära dem massor! Men självklart behövs det övning och träning med barngrupp för att det ska bli verklighet. Men nu har jag iallafall grunderna för att lyckas.
Förslag på en musik stund med en barngrupp
- Samlingssång så alla barnen blir sedda, känner sig delaktiga och vet att nu börjar samlingen
- Vi värmer upp rösten, alla står upp i ring, jag gör ljud tillsammans med rörelser och barnen härmar
- Vi värmer upp kroppen genom att skaka armar och ben i tur och rodning. Höger arm 8 ggr, vänster hand 8 ggr, höger ben 8 ggr, vänster ben 8 ggr, vicka rumpan 8 ggr. Skaka höger arm 7 ggr och fortsätt lika dant tills vi är nere på 0.
- Vi gör lekar, eller sjunger tillsammans
- Som avslutning kan vi göra en avslappningsövning, alla lägger sig på golvet och jag sätter på en lugn låt. Rummet kan vara mörkt eller lamporna släckta.
Mina tankar kring musik i verksamheten
Här har jag målat vad jag associerar till musik. Städning, känslor/humör, köra bil, gå promenad med hunden, plugg och umgås med vänner. För mig är musik en stor och viktigt del av livet. Jag väljer vilken musik jag vill lyssna på utifrån det humör jag är på och jag lyssnar på all sorts musik. Att sitta och lyssna på musik samtidigt som jag målar gör jag sällan men är något jag skulle vilja göra mer! Det är en superkul övning att göra med barnen, vi kan lyssna på olika slags musik och barnen får måla de dem associerar till musiken, det kan vara färger, känslor eller andra ting. Vi
kan koppla ihop känslor, rita det vi känner, röra oss till hur vi känner. Då utvecklar barnen sitt eget jag och sin identitet. Ferm Thorgesson (s.79)
beskriver att pedagoger bör möta barnen i deras värld. Se till att de får
använda sinnena och erfara ”jag kan-känslan”.
Jag tycker även det är mysigt att ha på lugnt musik eller en saga i bakgrunden när barnen sitter och ritar, pärlar, pusslar eller andra saker. Att man kan få gå in i sin egen bubbla och bara vara här och nu, något jag tror är viktigt för barnen då schemat är rutinmässigt (det är mycket som händer hela tiden) och ljudnivån oftast är hög på avdelningen. När jag börjar jobba vill jag göra musiken och lyssna på sagor till en del i verksamheten. En mysig hörna ska finnas där barnen själva kan sätta på egna sagor, en oas där det ska vara lugnt och skönt. Karin (1) sa under Musik workshopsen att vi inte ska ta musik på så stort allvar. Skaka loss, sjung bara, blir det fel så blir det fel men det gör ingenting!
Jag känner mig inte alls bekväm med att sitta i en sångsamling och sjunga barnsånger. för det första så kan jag få barnsånger och för det andra så är jag inte bekväm med att sjunga inför andra. Självklart är det någonting som jag kommer blir mer bekväm med ju mer jag gör det. Övning ger färdighet.Ferm Thorgersen (s. 69) beskriver att det bör finnas ett syfte och en mening med det didaktiska lärandet i förskolan. För att det ska bli en innehållsrik lärostund med ett syfte så ser jag att jag gärna gör något mer/annat än att sjunga sånger i en sång samling och för att jag ska kunna göra något bra för barnen och få dem intresserade måste jag vara intresserad själv. Sjunger jag så sjunger jag klassiska barnlåtar, rakt upp och ner, syftet och meningen men det didaktiska lärandet blir inte tydligt, jag väljer hellre att göra något jag känner mig säker på för att kunna ha en bra lärostund med barnen. Känner jag mig trygg tycker jag det blir roligt och då kan jag få med mig barnen på det vi gör. Är jag osäker och otrygg blir det inte roligt för mig och då inte heller för barnen.
Delar från Läroplan för förskolan (-98 rev. 2010) jag utgår ifrån
Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar (s.5).Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan (s6).
Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande (s.7).
Barn upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker, – ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper samt får stöd och stimulans i sin motoriska utveckling (s.11).
Kursens mål som jag utgår ifrån är:
Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
(1) Musikworkshop Karin Lindahl 150220 12FK60 Campus Varberg
Litteraturlista
Ferm Thorgessen, Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn s.69-137 ur Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar