Som jag skrivit om innan har jag idéer om hur man kan förbereda barnen inför ett museibesök eller ett besök i en konsthall. Nu har jag fått många ideer om hur jag kan använda besöken för ett fortsatt lärande och utvecklande för barnen.
Jag har fått mig en tankeställare denna terminen som jag bär med mig i det mesta jag gör, gällande det jag gör i skolan men även när jag är ute på vfu eller när jag jobbar som vikarie. Jag försöker här förkorta ner min tanke till mening: Det finns mängder med material och museum att använda sig av och besöka för barn, men det är vad vi pedagoger gör med materialen eller besöken som är av största vikt, genom diskussion, samtal och upplevelse kan vi tillsammans skapa ett roligt och väldigt lärorikt och meningsfullt sammanhang. Tänk didaktiskt.
Mina tankegångar om hur ett musei- och konst-hall besök kan fortsätta i verksamheten
I till exempel konsthallen går vi runt med barnen. Vad är det vi ser? Vad kan det föreställa? Varför heter utställningen som den gör? Självklart finns det inga rätta eller fel svar. Barnen får själva ta kort och dokumentera på det de finner intressant. Detta tycker jag är viktigt, barnen får titta mer på det dem tycker är intressant, varför förklarar jag längre ner.
Tillbaka på förskolan tittar vi på bilderna från konsthallen. Barnen får återberätta vad dem upplevt. Därefter kan vi låta barnen kreativt måla, skulptera, tillverka och få utlopp för det dem upplevt. Exempelvis kanske vi har varit på en utställning med inspiration från trädgården, som den jag själv upplevt i komediantens konsthall.


Foton från utställningen Imaginary Gardens: weeding and watering
Fotograf: Love Enqvist
I utställningen fick vi tillverka fröbomber. Frö som ligger i lera och som sedan kastas ut på en äng där de får ligga och gro! Jag gissar att det är den här delen av utställningen som vid första anblick är den mest tilltalande för barnen, då de får tillverka och göra någonting roligt.
Förutom att förklara lerans funktion och hur lera uppstår, vart den finns och fröets livscykel och vad den behöver för att leva kan vi tillverka liknande fröbomber på förskolan. Få kännedom om lera som material, uppleva och tolka. Vi kan låta barnen tillverka egna figurer med inspiration från utställningen. När figurerna har torkat sätter vi oss i ring och barnen får prata om just sin figur, om dem vill.

Foto från utställningen Imaginary Gardens: weeding and watering
Fotograf: Love Enqvist
Vi går tillbaka till samma utställning för ett fördjupat lärande! Vad ser barnen denna gång? Kanske de fastnar för det som bilden ovan visar? Vi låter barnen ta kort och dokumentera det dem ser och upplever. Tillbaka i verksamheten Kan vi tillverka egna konstverk av olika material. Blanda nya material med material som barnen känner igen.
Såhär tänker jag inför/under/efter ett besök i konsthallen eller på museet
- Jag anser att besöken kan anpassas för alla åldrar. Besöken bör ske med ca 5 barn i taget för att dem ska få chans att se och uppleva i lugn och ro och ha en närvarande pedagog som kan sätta ord på begrepp och vara med i samtal när tillfälle ges.
- Bra om man kan gå tillbaka till samma utställning för att barn ska få djupare förståelse, befästa det de lärt sig och få chans att se mer av utställningen.
- Jobba med de tagna bilderna och upplevelserna i verksamheten. Ge barnen chans att jobba med den typ av material och färger som fanns på utställningen. Kanske det var gråskalor, lera, färger, ljust, mörker, ritat med kol eller skulpturer gjorda av återvinningsmaterial, tyg eller ull.
- Avsluta med konst-samtal med barnen där dem få visa upp det dem gjort
- Ha en utställning för andra barn grupper och föräldrar
Olika tillverkningsmaterial när barnen skapar
Vattenfärger av olika typer, akvarell, karamellfärg
kritor, pastel, färgpennor, tusch, kalligrafi och andra typer av pennor
gips, gipsremsor, lera, tapetklister, papier maché,
tidningspapper, hönsnät, toarullar, kartonger
socker, salt, potatismos, mjöl
tyger, ull, bomull, rep, snören
limpistol, limstift, trälim.
Här får jag in så mycket från vad vi lärt oss i kursen inom bild och textil!
Här får jag in så mycket från vad vi lärt oss i kursen inom bild och textil!
Genom denna typ av aktiviteter får vi in större delen av Läroplanen för förskola -98 Rev 2010
• utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,
• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld,
• utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner, • utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,
• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, (ss.9-10)
• utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner, • utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,
• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, (ss.9-10)
Kursmål som berörs i detta ämne:
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar