Under detta workshop passet fick vi prova att tillverka eget papper, papier maché och tillverka i lera.
Så otroligt roligt! Det här är något jag ska göra med mina framtida barngrupper.
För att tillverka papper gör man som på bilden ovan, klipper pappersstrimlor av tidningspapper och blandar med vatten i en bunke. Därefter mixas allt med en stavmixer. Jag tänker, i barngrupp får en fröken mixa med stavmixer. För att göra pappret använder man guska- och screen-ramar som doppas ner i bunken, fångar upp pappersmassa men lämnar vattnet kvar i bunken. Därefter vänds ramen uppochner på, på tidningspapper för att torka. För att variera pappren kan man lägga i olika färger, glitter med mera.
För att tillverka papier maché går processen till lika dant, dock häller man i tapet klister också. För att få ut vätskan ur massan lägger man den på en fin duk, exempelvis lakan, snurrar ihop den och kramar ur. Därefter kan man tillverka vad man vill, en skål, tallrik, boll, huvud eller en mask. Med mask menar jag masker man har i ansiktet, exempelvis masker från Afrika, Kina och andra länder där masken har en betydelse. Eftersom masker faktiskt har olika betydelser för olika kulturer får vi därför in olika delar från läroplanen.
Läroplan för förskolan -98 Rev. 2010 beskriver att:
• känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för
andra kulturer (s.9)
• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar
och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama (s.10)
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker,
material och redskap (s.10)
Jag anser att det är väldigt givande för både barn och vuxna att arbeta med bild på detta sättet. Det är annorlunda och det är jätte roligt att få jobba med händerna! När vi blev introducerade för leran fick vi prova att gå på den, som man kan göra med de minsta barnen, se vilken som kändes mjuk, hård osv. All lera var olika varandra, vissa var fin korniga och andra mer grusiga. Här ser jag ett jätte bra tillfälle att uppleva med kroppen med de minsta, att få känna in, lukta och uppleva. För de äldre kan vi göra samma sak men också prata om vart lera kommer ifrån och hur den uppstått. Varför har lera olika färger? Jag tycker lera är ett roligt komplement till trolldeg därför att det har en helt annan struktur än trolldeg som ju oftast används i förskolor.
Lera i olika former. På bilden längst ner har jag gestaltat snäll, arg och kärlek. Något jag gärna gör i barngrupp. Med hjälp av lera kan vi forma känslor, oss själva, vårt favorit djur eller kanske träd och natur? Detta kan vi sedan använda för att skapa en berättelse eller en sagolåda. Vi kan också skapa figurer som representerar sånger och ha i en musiklåda.
Kursmål som berör ämnet:
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar