Världkulturmuséet - Jordlingar
Vi var och tittade på Världkulturmuséet och utställningen Jordlingar. ingången, första rummet i museet var otroligt stort med en gigantisk trappa. Nästan så man själv fick lust att springa där, precis som när man var liten och gick i en hotell korridor. Ett stort rum att undersöka var det. Jag såg ingen plats där barn hade kunnat hänga av sig sina ytterkläder men trappan såg ut som en bra plats att sitta och äta sin frukt på. Dock var allt så sterilt på nått sätt och inte inbjudande. Utställningen Jordlingar var intressant, rummet var avgränsat, stort och i barnens nivåhöjder, dvs. långt ner och på golvet. Den handlade om hur utomjordingar ser på oss människor (jordlingar). På Världskulturmuseets hemsida beskriver de utställningen såhär:"Här gör man sin egen musik, bygger städer, lyssnar på människoljud, myser och utforskar människornas saker. Välkommen att ta plats på kommandobryggan och styr rymdskeppet en stund!"
Utställningen var inne i ett stort rum, högt i tak och här kunde man undersöka. Man kunde gå i en trappa så kom det musik, man kunde se sig själv i en konkav spegel så det såg ut som man hade jätte långa ben. En kommandobrygga fanns där med en jättestor skärm som visade rymden och stjärnor så man fick upplevelsen av att styra ett rymdskepp. Resten av utställningen förstod jag dessvärre inte mycket av. Kanske barnen hade sett den annorlunda än vad jag gjorde. Kanske om en guide hade gått runt och förklarat, så hade jag förstått bättre vad det handlade om. Jag förstår att utställningen syftar till att uppmärksamma att vi alla är olika. Och vilka är egentligen utomjordingarna, vi eller dem där ute i rymden? Jag ser att utställningen kan passa bra om man håller på med ett tema på förskolan om människors lika värde eller rymden exempelvis. Det här är en utställning som behöver besökas i liten grupp och för att kunna gå runt i lugn och ro för att undersöka och uppleva samt för att som pedagog hinna vara närvarande med alla barn.
I ett rum i utställningen hade några 5-åringar fått chansen att gå ner i arkivet och välja ut olika föremål som skulle vara med på utställningen. Genom video upptagning fick man se barns förklaringar till vad de valt för föremål och vad det föreställde. Jätte intressant att lyssna på! Detta är något jag ser jag kan göra i barngrupp om man jobbar exempelvis med tid. Saker som fanns förr i tiden, hur såg sakerna ut? Vad hade man de till? För att ta detta vidare hade vi kunnat tillverka egna saker i lera och ha en egen utställning för föräldrarna och andra barn på förskolan.
Hasselblads center
Här är ett bra exempel på att man ska kolla upp vad som finns på utställningen innan man går dit. Hasselblads center är en utställningshall i Göteborgs konstmuseum. När jag var där handlade utställningen om krig, inget ämne passande för barn. Jag har därför inte mycket att säga om utställningen i sig. Konsthallen var rymlig, vit och hög i tak. Inte barn vänlig. Tavlorna satt högt upp och jag gissar att om det hade varit en utställning för barn så hade tavlorna hängt längre ner, i barnens höjd. Hade utställningen varit för barn hade det varit inspirerande att gå runt och titta. Att gå på konstutställning med tavlor med barn hade varit riktigt kul. Att få gå runt och titta, hitta inspiration och måla egna tavlor på avdelningen hade varit jätte roligt. Som jag har skrivit här tror jag att barn behöver besöka konsthallar och museum upprepade gånger, gärna samma utställning flera gånger, för att bli vana vid vad man ska titta efter, hur man ska bete sig i konsthallar och för att finna det roligt och givande.
Universeum
Hit ska jag gå med barngrupper! Mycket är utformat för elever och klasser, det finns möjlighet att hänga av sig ytterkläder längst ner i byggnaden där man också kan äta sin medhavda matsäck. Jag utgår något ifrån att du som läser vet vad Universeum är för något, om inte hänvisar jag till deras hemsida här. Allt inne på Universeum finns i barnens höjd, så de kan se alla fiskar i akvariumen. Det finns massor att upptäcka, jag gick där inne i tre timmar. Jag gissar att om man ska gå där inne barnen så får man hålla ett visst perspektiv och inte gå inne i alla rummen, alltså stanna vid allt. Det finns så många olika perspektiv att utgå ifrån. Jag kom på flera stycken under tiden jag gick min vandring där inne. Med perspektiv menar jag exempelvis jämföra den svenska skogen med regnskog. Jämföra sötvattensfiskar med havsfiskar. Jämföra tropiska djur med svenska djur. Det finns så många olika teman att utgå ifrån, vatten i olika former, djur, växter, gravitation, klimat, världen och länder, fysik, kemi, teknik (Teknoteket). Jag tror det är viktigt att ha ett specifikt fokus när man går där inne, det finns så mycket att se och upptäcka och helst vill man titta på allt med en gång. På toppen av hela byggnaden finns en utställning som byts ut med jämna mellanrum. När jag var där handlade det om Mammutar, hur ofta får man se en stor prototyp av en mammut? Ett guldläge att besöka den utställningen om man har exempelvis dinosaurier eller djur som tema på avdelningen. Eller varför inte besöka bara för att barnen har intresse för dinosaurier!
Ofta är det pengar som sätter käppar i hjulet för besök som dessa, busskort kostar. Men jag tänker att det finns så mycket som barnen lär och får uppleva i och med dessa besök. De får åka buss, åka på spännande utflykt, komma bort från gården och förskolan, känna ansvar över sig själv och stärka självkänslan "jag kan", känna, se, uppleva, verka i det sociala samhället och vara en del av denne. De mål från läroplan för förskolan -98 Rev.2010 som passar in i utflykter och dess fortsatta arbete på förskolan är bland annat:
- Förskolan ska ta till vara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla och social handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt grundläggs (s.4)
- Barnens nyfikenhet, företagsamhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras. I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa (s.6)
- Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens.
- Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande (ss.6-7) utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära, (s.9)
- utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, (s.9)
- känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer, (s.9)
- tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld, (s.10)
- utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv (s.10)
Jag tror att jag hade kunnat klistra in nästan hela läroplanen här, det finns så många punkter som passar in i museibesök som de jag beskrivit ovan. Dessa punkter borde vara nog skäl till att få busskort och inträde till Universeum av förskolechefen?
Litteraturlista
- Läroplan för förskolan: Lpfö 98. (1998). Stockholm: Utbildningsdep., Regeringskansliet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar